1 grudnia 2021
Przerwa w pracy

Co jeść w pracy?

W pracy spędza się 8 godzin w ciągu dnia. Między śniadaniem a powrotem do domu z pracy, mija przeciętnie około 10 godzin. Nie jest dobrze, jeżeli w tym czasie rezygnuje się z posiłków, lecz również nie jest dobrze, jeżeli przez cały czas, siedząc przy biurku coś się podgryza.

Ile posiłków w pracy warto zjeść?

Posiłki do pracy stanowią nie lada problem. Problemy z prawidłowym odżywianiem się, mają zarówno menadżerowie, jak też pracownicy biurowi. Ci pierwsi, w ramach spotkań służbowych, spotykają się często na lunchach w restauracjach, gdzie jedzą wysokokaloryczne posiłki w sposób bardzo nieregularny, ci drudzy nie zawsze mają czas lub sposobność do przygotowania ciepłego posiłku w biurze w środku dnia.

Powinno się jeść co 3-4 godziny. W trakcie 8 godzinnego dnia pracy, pomiędzy śniadaniem a powrotem do domu należy zjeść dwa posiłki. Dobrze jest, jeżeli będą to lekkostrawne posiłki, sycące, lecz nie tuczące, ponieważ siedzący tryb pracy i mało ruchu sprzyja tyciu.

Czego nie powinno się jeść w pracy?

Zanim odpowie się na pytanie, co jeść w pracy, należy powiedzieć, czego nie jeść.

Przede wszystkim nie powinny to być potrawy ciężkostrawne, więc kanapki z białego pieczywa przełożone majonezem, frytki lub zamawiane pizze nie są dobrym pomysłem. Nie tylko są wysokokaloryczne i tuczące, lecz również powodują ociężałość ruchów i przede wszystkim myśli. Przejedzony człowiek staje się senny i źle pracuje. W interesie szefa powinna być dbałość o zdrowie w firmie, poprzez zachęcanie pracowników do zdrowego odżywania.

Przygotować w domu czy korzystać z gotowych kanapek?

Pierwszym dylematem jest, czy posiłki do pracy przygotować w domu, czy też skorzystać z gotowych, dostępnych w większości barów i sklepów dań?

Truskawki na przekąskę w pracy
Źródło: Pixabay.com

Posiłki przygotowane w domu

Część osób preferuje samodzielne przygotowywanie posiłków do pracy. Niektórzy wolą tradycyjne kanapki. Dobrze by było, żeby były one przygotowywane z pełnoziarnistego, razowego albo żytniego pieczywa. Coraz więcej osób samodzielnie przygotowuje sobie lekkostrawne posiłki, np. sałatki owocowo-warzywne lub lekkie potrawy z warzyw i ryżu. Jeżeli nie ma czasu na krojenie i pakowanie śniadania, posiłek mogą zastąpić kupione po drodze owoce do pracy.

Gotowe dania do zjedzenia w biurze

Odpowiedzią na rynek konsumentów biurowych jest rozwijająca się sieć specjalnych firm cateringowych, którzy roznoszą w biurach już przygotowane dania do spożycia w pracy. Oferta jest bardzo szeroka, coraz częściej w koszach posiłkowych można znaleźć smaczne i lekkostrawne posiłki, bardzo dobrze skomponowane. To dobre rozwiązanie dla osób, które nie mają czasu na poranne szykowanie kanapki lub sałatek, a jednocześnie mają rozwiązany dylemat podejmowania decyzji, co danego dnia zjeść w pracy.

Dobry szef dba o zdrowie pracowników

W niektórych firmach w standardzie są zdrowe przekąski dla pracowników. Najczęściej są to tace z przygotowanymi kawałkami najmniej kalorycznych owoców i warzyw, orzeszki i nasiona (np. słonecznika lub dyni).

Szef, który dba o zdrowie w firmie wykazuje tym samym troskę o pracowników. Jest to działanie ze wszech miar opłacalne, gdyż pracownicy nie tracą czasu na przygotowywanie posiłków oraz „wyskakiwanie” na małe zakupy spożywcze. Nie muszą też rozwiązywać dylematu – co jeść w pracy, ponieważ otrzymują dobrze skomponowane dania.

Taca śniadaniowa w firmie powinna zawierać:

  • Najmniej kaloryczne owoce oraz warzywa (jabłka, pomarańcze, śliwki, pokrojoną w paski marchew, seler naciowy, świeży ogórek). Latem pracowników ucieszy arbuz, porzeczki i agrest. Dowiedz się także, na jakie inne „Owoce, które mają najmniej kalorii” warto postawić.
  • Orzeszki laskowe, włoskie, pestki słonecznika i dyni.
  • Niesłodzone, naturalne jogurty.
  • Zdrowe kiełki.
  • Pieczywo razowe, żytnie i pełnoziarniste.

Moda na zdrowie w firmie ma szansę w sposób pośredni wpłynąć na zmianę nawyków żywieniowych pracowników.

Samodzielnie przygotowywane posiłki w biurze

W wielu biurach znajduje się specjalne pomieszczenia, w którym pracownicy mogą sobie samodzielnie przygotować drugie śniadanie lub lunch. Jeżeli jest kuchenka, można zrobić pyszne danie z duszonych warzyw z dodatkiem ziół lub sałatki owocowo-warzywne z dodatkiem ryżu lub kaszy.

Kupując warzywa i owoce do pracy, należy pamiętać, by były one twarde, bez uszkodzeń oraz najmniej kaloryczne. Warto też korzystać z bogactwa owoców sezonowych. Owoce szybko się psują, więc jeżeli nie ma możliwości ich przechowania, lepiej kupić te mniej dojrzałe.

Artykuł napisała:
Ewa Kawecka-Dymsza – promotorka holistycznego podejścia
do życia w zgodzie z naturą i wyzwaniami codzienności.

 

Źródło:

  • https://ncez.pl/upload/broszura-co-powinnis-my-wiedziec-o-wartos-ci-odz-ywczej-z-ywnos-ci-.pdf.

 

 

 

 

 

One thought on “Co jeść w pracy?

  1. Polecam sałatkę z kaszy jaglanej ze szpinakiem i pomidorkami suszonymi 🙂 Niskokaloryczna a przy tym sycąca 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona korzysta z plików cookies, aby korzystać z naszego portalu zaakceptuj - politykę prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close