Zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego jedne marki odzieżowe są popularniejsze od innych? Czy to tylko kwestia jakości produktu? A może dobrze zaplanowana komunikacja w modzie? Coraz więcej topowych marek poświęca jej swoją uwagę. Na jakich zasadach warto się oprzeć?
Trendy, emocje, design
Moda to intrygujący, ale też bardzo wymagający biznes. Zależy od wielu czynników, w tym aktualnych trendów, dobrego designu. Ponad wszystko jednak jest podatna na emocje. Jeśli chcesz w tej branży odnieść sukces, właściwa komunikacja w modzie będzie dla ciebie niezbędna. Poniższe punkty pozostawiamy ci pod rozwagę.
1. Określ cel swojej marki. Projektowanie dla samego projektowania nie ma większego sensu. Musisz wiedzieć, co chcesz osiągnąć w branży. Określanie krótko i długofalowych celów warto zacząć od ustalenia tożsamości brandu. Za niezdecydowanymi mało kto chce podążać.
2. Poznaj swoją grupę docelową. Nie da się tworzyć mody do wszystkich. Zawężanie działań modowych to kierowanie kolekcji do konkretnego odbiorcy. Musisz go poznać. Wiedzieć, czego oczekuje, jakich produktów mu brakuje. Projektant, który nie zna ulicy, nie wie, czego szukają potencjalni klienci.
3. Stwórz Buyer Persony, czyli portret psychologiczny idealnego klienta. Ten punkt łączy się z wcześniejszym. Dobra komunikacja w modzie opiera się na znajomości stylu życia klienta. Swoje kolekcje projektujesz pod potrzeby reprezentanta tej grupy. Nie trać z nim kontaktu, odświeżaj informacje na jego temat.
4. Zastanów się, jakie informacje chcesz wysłać. Czy same opowieści o kolekcji to wystarczająca komunikacja w modzie? A może powinieneś coś do nich dodać? Postaw na przewodnik po kolekcji. To podstawowa wiedza o tym, nad czym pracujecie. Informacje o marce muszą mieć ten sam hashtag.
5. Unikalne treści o powtarzalnych trendach. Moda w dużej mierze bazuje na klasyce i przetwarzaniu wzorów, które ktoś kiedyś wymyślił. Jeśli czujesz, że nie jesteś wybitny lub oryginalny, postaw na ciekawy przekaz. Komunikacja w modzie to także językowe smaczki, przewrotne sformułowania.
6. Obraz wart więcej niż wiele słów. Strategicznie można komunikować się nie tylko słowem. Bardzo wymowny jest też obraz. Za mistrzostwo w tym temacie uchodzi zbudowanie wizualnego świata skojarzeń, wobec marki. Ta sztuka udała się nielicznym. Mimo to chcesz próbować? Postaw na sugestywne sesje zdjęciowe z konkretnym motywem przewodnim.
7. Spójność komunikacyjna to klucz do sukcesu. Stwórz jeden komunikat, który pojawi się we wszystkich kanałach komunikacyjnych. Nie zmieniaj zasad, motta, celu kampanii.
8. Bądź wyczulony na trendy. Masz swoje pomysły na kolekcje, ale klienci właśnie podłapali jakiś trend? Staraj się go zrozumieć i przetworzyć po swojemu. Nie twórz na siłę, wbrew oczekiwaniom klientów.
Moda od zawsze balansuje na emocjach. Bądź na nie wyczulony, a z pewnością usłyszysz więcej, niż inny w twojej branży.