CRM, czyli Customer Relationship Management, jest oprogramowaniem, które ma za zadanie wesprzeć komunikację firmy z klientami. CRM śledzi relacje pomiędzy klientem i firmą już od samego początku – czyli od momentu, kiedy klient zetknie się z ofertą sprzedaży aż do zakończenia całej transakcji i przechowuje oraz porządkuje informacje na temat wszystkich interakcji pracowników firmy z klientami. CRM sprawdza się jednak doskonale nie tylko w przedsiębiorstwach sprzedażowych – coraz częściej jest rozwiązaniem wybieranym przez działy marketingu firm o różnych profilach.
Jak działa CRM – system do zarządzania relacjami?
CRM zbiera wszystkie przydatne informacje z kanałów komunikacji pomiędzy pracownikami firmy a klientami. Posługuje się danymi z e-maili, formularzy na stronie internetowej, czatu live, mediów społecznościowych i prowadzonych na nich kampanii, a także rozmów telefonicznych. Dzięki takiemu zgromadzeniu i usystematyzowaniu wszystkich danych, dział marketingu czy przedstawiciele handlowi mają pełen obraz, pozwalający na opracowanie najlepszej i najbardziej skutecznej strategii komunikacji pomiędzy firmą a klientem. Oprogramowanie CRM ma przede wszystkim wesprzeć zarządzanie relacjami z klientem na każdym etapie.
Czy warto korzystać z oprogramowania CRM?
Używany w firmie system CRM tworzy bazę danych, w której przechowywane są wszystkie informacje o klientach. Co ważne, ma do niej dostęp każdy pracownik firmy. Dzięki takiemu rozwiązaniu wszystkie dane są w zgromadzone w jednym miejscu, co pomaga zespołom w firmie na szybką wymianę informacji oraz zyskanie spójnego poglądu na to, jak wyglądają wszystkie interakcje pracowników oraz potencjalnych klientów. Co więcej, w bazie mogą znajdować się również informacje na temat produktów najczęściej poszukiwanych przez klientów, co pozwala na szybkie dostosowanie oferty sprzedażowej do popytu.
Niezaprzeczalnie, im baza klientów jest większa, tym więcej jest informacji i tym trudniejsze staje się zarządzanie danymi. Zatrudnieni w firmie handlowcy są odpowiedzialni za kontakt z klientem, nie zaś za odnajdywanie potrzebnych o klientach danych czy też wprowadzanie ich w system. Program CRM jest w stanie znacznie odciążyć pracowników i pozwolić im skupić się na swoich zadaniach. Polecany system ASARI CRM doskonale sprawdza się w każdej branży, znacznie ułatwiając prowadzenie biznesu.
Najważniejsze zalety wdrożenia systemu CRM
Stosowanie systemu CRM bez wątpienia ma wiele zalet. Do najczęściej wymienianych zaliczają się:
- proste, szybkie i skuteczne zarządzanie danymi klientów,
- automatyczne raportowanie sprzedaży,
- możliwość sporządzania dokładnych prognoz sprzedaży,
- skalowanie procesu sprzedaży,
- segmentacja klientów.
Mobilny CRM – kto powinien skorzystać z systemu CRM?
W systemie CRM właściwie próżno szukać wad. Oprogramowanie CRM to świetny wybór dla każdej firmy, która chce zadbać o utrzymanie dobrych relacji ze swoimi klientami. Wdrożenie systemu CRM będzie najlepszym rozwiązaniem szczególnie dla firm B2B o długich cyklach sprzedażowych, które często ulegają zmianie (na przykład firmy rekrutacyjne, programistyczne, hurtownie czy wszelkiego rodzaju dystrybutorzy), a także firm B2C z klientami, którzy długo wahają się przed zakupem (na przykład agencje nieruchomości, firmy deweloperskie lub doradcy finansowi). Oczywiście, firmy o zupełnie innych profilach również są w stanie znacznie rozwinąć swoją sprzedaż oraz usprawnić kontakt z klientem dzięki pomocy systemów CRM.
Warto także nadmienić, że systemy CRM nie są trudne do wdrożenia i nie wymagają skomplikowanych konfiguracji. Większość z nich jest dziś bardzo intuicyjna i szybka a wdrożenie niesie za sobą wiele korzyści – w końcu jest w stanie wyręczyć Cię w wielu żmudnych zadaniach administracyjnych.