Artykuł partnera.
Budowanie wizerunku marki to niekończący się proces. Raz zdobyte zaufanie może zostać zerwane, dlatego ważna jest ciągła praca nad wizerunkiem Twojej marki w sieci.
Wszystkie działania prowadzone przez Twoją markę niewątpliwie prowadzą do wytworzenia w umysłach konsumentów konkretnych skojarzeń i odczuć na jej temat. Umiejętne budowanie wizerunku marki prowadzi do zwiększenia rozpoznawalności marki a w efekcie do pozyskania nowych klientów i zwiększenia sprzedaży produktów i usług. Kreowanie wizerunku marki to proces długotrwały. Zanim w umyśle klienta stworzony zostanie odpowiedni obraz marki minąć musi określony okres czasu, w którym przedstawiciele marki prowadzić będą działania marketingowe wpływające na zwiększenie jej rozpoznawalności.
Szczególnie ważne w procesie budowania wizerunku firmy są opinie na jej temat wystawiane przez klientów. Rozwój różnych kanałów opiniotwórczych daje klientom miejsce, w którym mogą w sposób otwarty wypowiedzieć się na temat działalności firmy i oferowanych przez nią usług czy produktów. Jak wskazują specjaliści z Rating Captain – twórcy aplikacji do monitorowania i pozyskiwania opinii na temat marek w sieci – ponad 70% klientów podejmuje decyzje o zakupie kierując się pozytywnymi opiniami innych użytkowników, zaś 90% wszystkich użytkowników przed zakupem szuka opinii zanim przystąpi do realizacji zamówienia. Jak widać, opinie mają kluczowe znaczenie w budowaniu wizerunku marki.
Rola social mediów w budowaniu wizerunku marki.
Nowe kanały marketingowe i komunikacyjne dały markom możliwość bezpośredniego tworzenia i prezentowania ich wizerunku przed swoją publicznością. Social media pozwalają markom pokazać ich nieco bardziej ludzkie oblicze i umożliwiają otwarty dialog między przedstawicielami marek a ich odbiorcami. Każdy głos pojawiający się na profilach marek jest ważny i cenny w procesie kreowania wizerunku. Ważne jest, aby odpowiednio reagować na pojawiające się komentarze i opinie. Spójne komunikaty pozwolą zachować transparentność marki. Dzięki bezpośrednim metodom kontaktu przedstawiciele marki mają możliwość dowiedzenia się, które działania pozwalają im w pozytywny sposób wyróżnić markę, a które prowadzą do potknięć i kolejnych błędów.
Monitoring opinii pojawiających się w Internecie jest niezwykle ważny, szczególnie ze względu na znaczną ilość udostępnianych odbiorcom kanałów i serwisów opiniotwórczych. Specjaliści oferują markom sprawdzone rozwiązania, które w znaczny sposób ułatwią kontrolę nad pojawiającymi się opiniami. Dedykowane aplikacje zachęcają zadowolonych z zakupu klientów do wystawienia opinii, zaś w przypadku tych niezadowolonych umożliwiają bezpośrednie dotarcie w celu poznania dokładnych powodów fiaska i naprawę zaistniałej sytuacji.
Jak negatywna opinia wpływa na wizerunek marki?
Specjaliści od marketingu często muszą mierzyć się również z nieprzychylnymi opiniami. Co się dzieje, gdy taka pojawi się w sieci? Jak wskazują fachowcy, negatywne opinie wcale nie muszą oznaczać katastrofy i trwałego splamienia wizerunku marki i przedsiębiorstwa. Wszystko zależy od reakcji marki na pojawienie się takowych opinii. Wbrew pozorom negatywne oceny mogą zrobić dużo dobrego, pod warunkiem, że firmowym celem jest wykreowanie pozytywnego wizerunku firmy dbającej o swoich konsumentów i odbiorców. Błędy zdarzają się nawet największym i najbardziej popularnym markom. Ważne jest, aby skutecznie odbudować zaufanie odbiorców. Monitoring opinii pozwala na regularną kontrolę pojawiających się komentarzy. Jeśli chcesz dotrzeć do swoich mniej zadowolonych klientów, skorzystaj z dostępnych aplikacji pozwalających na monitorowanie opinii pojawiających się w różnych miejscach w sieci i kreuj pożądany wizerunek marki.