Świat ulega nieustannym przemianom. Są one obecne w niemal każdej sferze naszego życia. Szczególnie odczuwalne są w sferze biznesu – firmy muszą podążać za duchem czasu oraz dostosowywać swoją działalność do aktualnie panujących realiów. Tylko w taki sposób będą w stanie skutecznie wychodzić naprzeciw oczekiwaniom odbiorców oraz utrzymać swoją przewagę konkurencyjną. W tym kontekście często pojawia się rebranding, który może obejmować zarówno niewielki lifting wizerunku marki, jak i prowadzić do całkowitego przeobrażenia jej działalności.
Niewielkie zmiany, które decydują o sukcesie
Rebranding to pojęcie coraz częściej pojawiające się w kontekście funkcjonowania współczesnych firm. Dotyczy w szczególności tych podmiotów, które są obecne na rynku od długiego czasu. Często zdarza się bowiem tak, że wizerunek wykreowany kilkanaście lat temu, obecnie nie jest już odpowiedni – współczesnym odbiorcom jawi się jako nieco przestarzały, mało nowoczesny i wręcz nieatrakcyjny na tle nowych podmiotów, które rozpoczęły swoją działalność biznesową kilka lat temu. W rozwiązaniu tego problemu może pomóc rebranding w tej sytuacji rozumiany jako lifting, bądź odświeżenie wizerunku marki.
Rebranding jest z reguły czasochłonnym i wymagającym przedsięwzięciem, który skupia się zarówno na sferze wizualnej, jak i biznesowej danej działalności gospodarczej. Liftingowi poddaje się takie elementy, jak m. in. logo, materiały reklamowe, stroje pracowników, wystrój wnętrz, strona internetowa i wszystkie inne widoczne elementy, które prezentują markę. Unowocześnić można także sposoby komunikacji z klientami, metody obsługi, a także kanały sprzedaży i działania marketingowe. Rebranding rozumiany jako lifting marki nigdy nie zakłada jednak bardzo radykalnych kroków – firma dalej pozostaje taka sama, kieruje się tymi samymi wartościami oraz posiada tę samą, wypracowaną przez lata grupę docelową.
Stare musi odejść, czyli rewolucja rebrandingu
Istnieją jednak sytuacje, w których lifting marki nie jest wystarczający, aby firma mogła cieszyć się sukcesem. W wyniku strat wizerunkowych, błędnych decyzji czy innego rodzaju, istotnych problemów, wdrożenie niewielkich zmian, nie przyniosłoby pożądanych efektów. Potrzebne są natomiast bardziej radykalne środki, a nawet podjęcie decyzji o przekształceniu starej, nieefektywnej marki w zupełnie nowy podmiot i rozpoczęcie podboju rynku od początku. Rebranding staje się w tym wypadku swoistą rewolucją, która daje marce kolejną szansę oraz alternatywą dla całkowitego zamknięcia działalności.
Całkowity rebranding nie jest przeprowadzany tylko i wyłącznie w sytuacjach kryzysowych. Na jego realizację decydują się także firmy, które w wyniku fuzji łączą swoją działalność z innym podmiotem. W takiej sytuacji niezbędne staje się bowiem ujednolicenie wizerunku obu marek, aby wspólnie mogły realizować cele biznesowe. Rebranding rozumiany jako rewolucja dotyka każdej sfery funkcjonowania przedsiębiorstwa – zmianie ulega jego nazwa, logo, wartości, a często także oferta. Na rynku pojawia się więc zupełnie nowy podmiot gospodarczy, który może zacząć zapisywać swoją historię na czystej karcie.